Dual Dimmer SMD Reflow (Çift Dimmerli SMD Fırın) Yapalım. PART 1

NOT: Bu yazı

PART 1 Elektronik kısımın montajı,
PART 2 Mekanik kısmın oluşturulması
PART 3 Yazılım Geliştirme

olarak 3 ana başlıkta incelenecektir.

Daha önce SMD malzemeleri lehimlemek için halihazırda da kullandığım SMD fırını yaptım. Kullanışlı oldu ama malzeme sadece alttan ısıtıldığı için üstten sıcak hava tabancası ile hem ısıtma hem de sıcaklık takibi yapmak gerekiyordu.

Bunu bir adım öteye taşıyıp hem kendimi geliştirmek hem de diğer projelerin üretiminde kullanmak için Dual Dimmer SMD Reflow projesine hazırlanmaya başladım.

Projede aşağıdaki hedeflere ulaşmayı planlıyorum.

1) Bağımsız olarak hem alttan hem de üstten ve alt - üst beraber ısıtma yapabilmek.
2) Dimmer fonksiyonu ile önce SMD malzemeleri 110°C kadar ön ısıtma yapıp sonra 200-230°C çıkarıp fırınlamak.
3) Çift PT100  sensorle ısıtma işini otomatik yaptırmak.
4) Proses başlangıcı, durumu ve değerleri LCD ekrandan takip etmek.
5) Butonlarla menü, ısıtma, süre ayarları yapıp profil olarak kaydetmek.
6) RF modül ile bilgisayardan kumanda / takip / kontrol etmek

Devrede LCD hariç 4 ayrı pcb var.
Bunlar:
1) Zero Crossing Detector (Bir önceki yazıya konu olan Sıfır Geçiş Dedektörü - ZCD)
2) XBee kılıfında HMTRP-433 modülü
3) MCU bordu
4) Dimmer Bordu

PCB çizimi bittikten sonra üretim için PCBWAY ile temasa geçtim. 30 Mayıs'ta verdiğim sipariş 11 Haziran'da PTT aracılığıyla elime geçti.
Pcblerin üretim kalitesi ve fiyatlandırması gerçekten çok iyi.

XBee-HMTRP shiled, MCU Bordu, Dimmer Bordu ve diğer bir yazımda üretimini anlatacağım Masaüstü Dijital Saat pcbleri toplamda kargo dahil 35$ tuttu.

4 PCB 5er $, 17$ kargo, 3$ Aliexpress komisyonu ve 5$ PCBWAY üyelik indirimi ile toplam 35$ ödedim.
Driver bordu 1.6mm kalınlıkta olduğu için kargo fazla tutmasın diye 5 adet sipariş ettim. Sadece 5 adetlik azalma kargoya 4$ olarak yansıdı. Buradan PCBWAY üreticilerine de teşekür etmek istiyorum.
Thanks a lot for your high quality and fast pcb production and shipping.

 






Pcblere krem lehim çekip malzeme dizmekle işe başladım.



Header lehimlerinden sonra XBee - HMTRP Shield artık hazır. Bu modülü hem USB - XBee Shield ile kullanmak hem de kendi devremde ister orjinal Xbee ister HMTRP modül kullanabilmek için tasarladım.

En üstteki parça USB-XBee çeviriciye takılmış hali.

Sonra Dimmer Bordum Krem lehim ve üretim aşamaları var.


Röle, Triyak, Konnektör, Buzzer, Sigorta, Optokuplor vs montajı





MCU bordu için krem lehim ve diğer dizgi aşamaları...





MCU bordunda işlemci olarak dspic33fj128MC804 kullandım. Belki bu proje için fazla özellikli bir işlemci gibi gelebilir ama elimde birkaç tane vardı. Yemeği elde malzeme ile yapmak istedim. Fırsat bulunca yazılımını da geliştirmeye başlayacağım. Onu da başka bir yazıda işleyip paylaşacağım. 


Sonra bordları vidalar ve daha önce bahsettiğim yükseltme ayakları ile toparladım.







Fırın rezistansı olarak aslında en uygun olanı düzgün ısı akışı özelliğinden dolayı Seramik rezistans. Türkiye'de birçok malzemeyi bulmakta güçlük yaşadığımız gibi seramik rezistansların uygun boyut ve güçte tipini bulmakta da zorluk yaşıyoruz. Birkaç yerden fiyat araştırması yapınca ortalama 200Tl/Adet gibi fiyatla karşılaştım. Aliexpresste 240*120mm boyutlarında 300-400Watt modelleri var. Onlardan kullanmak istiyorum. tanesi 15-20$ civarinda. Şimdilik daha önceki SMD fırında da kullandığım 1,5KW Infaruj UFO rezistansından 2 tane kullanmayı planlıyorum.

Mekanik işçiliği ve ürün yazılımının geliştirilmesini hem zamana yaymak hem de ayrı bir yazıya konu etmek istiyorum. Hatta yazılım geliştirma kısmı bittikten sonra picproje.org forumundaki  @elektroemre'nin panelduino projesinde yaptığı gibi hem PCBWAYde pcbyi paylaşıma açmayı hem de kodları burayı yükleyip isteyenlerin kullanımına açmayı planlıyorum.

Umarım faydalı olur.