Raspberry Pi Zero Can-Bus Hat

Uzun bir aradan sonra tekrar merhaba. 

Taşınabilir bir Raspberry Pi kartı yapmak uzun zamandır aklımda idi. Güç ihtiyacının yüksek olması sebebiyle bu projeyi RPi 4 yada RPi 3 ile yapmak biraz zor olacaktı. Kompakt ve taşınabilir olması açısından bu projeyi Raspberry Pi Zero ile yapmaya karar verdim. Hazır kart tasarlamışken bu projenin iletişim açısından kuvvetli, kolay şarj edilebilir, giriş ve çıkış birimleri bulunan bir proje olmaması için bir  sebep yoktu. Ortaya güzel bir proje çıktı. 



Pi Can Bus Hat genel özellikleri:
  • Razpberry Pi Zero Wireless kartı
  • TP4056 + BMS Lipo Şarj Modülü
  • LMR62014 Step Up Converter
  • HMTRP-433 RF Transceiver
  • MCP2551 + MCP2515 Can Bus Katmanı
  • 5 adet buton
  • 4 adet LED + Buzzer
  • I2C Grove connector
  • GPIO Grove connector (RPi pin 5-6)
  • 18650 LiPo pil yuvası 


İlk defa step up converter devresi çizdim ve kart tasarımında mantık hatası yapmışım. Kart bu haliyle çalışıyor ama açma kapatma düğmesi çalışmıyor. Sebebi is step up ve step down converterlerin çalışma şekilleri arasında tasarım farkı. Step down converterde enable pini low (entegre tipine göre high da olabilir) yapılınca çıkış kapatılır. Fakat step up converterde pil gerilimi bobin ve diyot üzerinden doğruca çıkışa aktarılıyor. Bu da step up entegresi kapatılsa bile pil geriliminin çıkışa aktarılması demek. Kart için sadece bir adet dizgi yaptım ve revize yapıp ikinci versiyonda bunu düzelteceğim. 

Bu kartın üretilmesinde daha önceki kartlarımın da üretimini yapıp projelerime destek olan PCBWAY sponsor oldu. Pi Can Bus Hat ve başka bir yazıya konu edeceğim GPS Camera Hat projesine ait toplam iki adet pcb ve çelik elek sipariş ettim. GPS Camera Hat projesinde malzeme sayısı az olduğu için elek siparişi vermedim. 
  

Proje pcbleri, elek ve kargo toplamı 38$ tuttu. PCBWAY'e bu projeye sponsor olduğu için teşekkür ederim. Pcb çizimlerinin PCBWAY siteye yüklenmesinden elime geçmesine kadar geçen süre toplam 8 gün. FEDEX, Türkiye için TNT ile anlaşmış. Dağıtım ve gümrük işlemlerini TNT yapıyor ama sitesi dahil araştırmalarımda buna dair bir bilgiye ulaşamadım. Sonrasında şans eseri öğrendim ve 444 lü telefonu arayıp kargo numarasını bildirerek yardım istedim. TRfedexvergili@tnt.com adresinden gelen maille vergi miktarını öğrendim ve ödeme dekontunu buraya gönderip gümrük işlemlerini tamamladım. Maalesef bu konuda aydınlatıcı bir bilgi yok. Bir arkadaşım pcblerinin gümrükte bir haftadır beklediğini söylemişti. Bu yüzden FEDEX ile ilgili işlemleri biraz detaylı yazdım.

Pcbler ve elek üretimi için PCBWAY'e teşekkür ederim. Pcbler gerçekten çok kaliteli. Elek fiyatı ise sadece 10$. 

Thanks to PCBWAY for supporting my projects. Pcb quality is excellent.   

Daha önceki yazılarda projenin malzeme dizgisine ait görseller paylaşıyordum fakat bu projede montaj aşamalarını video olarak çektim. Telefon ile ilk çekim denemem ve montaj yapmadan yayına koyduğum için video kalitesi çok iyi değil ama faydalı olacağını düşünüyorum.




Pi Can Bus Hat üzerinde birbirinden bağımlı yada bağımsız olarak kontrol edilebilecek 4 ayrı modül var. Bunlar:
  • GPS
  • Raspberry Pi Camera V2.1
  • CanBus
  • HMTRP-433 RF transceiver
GPS Camera Hat başka bir yazının konusu olacak ama burada biraz değineceğim. GPS Camera kartı Pi Can Bus Hat kartının üstüne takılıp USB ile bağlanıyor. Ayrıyeten Raspberry Pi Zero ile de kullanılabilir. Kamera ve GPS eklenebilir ve taşınabilir olması projenin güzel taraflarından biri.

RF transceiver modül sayesinde bu kart aynı modülü içeren diğer kartlarla çift yönlü iletişim kurabilecek. GPS konum bilgilerini yada CanBus üzerinden aldığı bilgileri RF yönüne yada tam tersi şekilde RF ile aldığı veriyi CanBus yönüne aktarabilecek. Wifi ve Bluetooth bağlantıları ise Raspberry Pi Zero W üzerinde mevcut. 

LiPo pil ve şarj modülünün olması ise projenin taşınabilir olması açısından oldukça önemli. Yaptığım ölçümlerde HMTRP-433 modül hariç, RPi Zero W ve diğer donanımlar pilden 100-380mA arasında akım çekiyor. Ortalama 250mA kabul edilirse  kaliteli bir LiPo pil ile sistemin 8 saat çalışması mümkün görünüyor. 

Önceki yazılarımın aksine bu defa bu blogda kod paylaşmayacağım.  Projenin daha anlaşılır olması için Github üzerine yükleyip buradan Github sayfasına link vereceğim. 











  RPi Can Bus Hat ve GPS Camera Hat pcbleri üzerindeki hataları giderip yeni tasarımları PCBWAY üzerindeki Shared Projects bölümüne yükleyip malzeme listesini de ekleyeceğim. Bu sayede projenin çizim dosyaları indirilebilir yada PCBWAY üzerinden sipariş verilebilir hale gelecek. Shared Projects bölümünü gezmenizi yavsiye ederim. Hazır pcb tasarımları ve güzel proje örnekleri var.